Pisno poslansko vprašanje v zvezi s poškodbami zaradi vožnje električnih skirojev

Pisno poslansko vprašanje v zvezi z nalepkami na vozilu
08. 05. 2020.
Pisno poslansko vprašanje v zvezi z umrljivostjo zaradi radona
08. 05. 2020.

Električni skiroji so nedvomno vedno bolj priljubljeni, a to še zdaleč ne pomeni, da so tudi varni, prej nasprotno. Poleti in tudi sedaj spomladi lahko na naših cestah, predvsem v mestih, opazimo vedno več kolesarjev in uporabnikov drugih prevoznih sredstev, ki se vsakodnevno vozijo v šolo, službo, po opravkih itd. Posledično je tudi več poškodb, kajti padcem z motorji, kolesi, rolkami, rolerji so se pridružili še padci z vedno bolj popularnimi električnimi skiroji. Na UKC Ljubljana v zadnjem obdobju opažajo znaten porast tovrstnih poškodb. Čeprav v statistiki ne ločujejo med navadnimi in električnimi skiroji, se največ nesreč zgodi z električnimi skiroji. Nasploh je v zadnjih dveh letih na ulicah naših mest opaziti vse več uporabnikov e-skirojev. Imajo veliko prednosti kot so: hitrost, zložljivost, praktičnost…, vendar so kljub vsemu lahko tudi zelo nevarni, kar se nekateri posamezniki ne zavedajo dovolj. Po besedah travmatologa so do 26. 7. 2019 v kirurškem bloku ljubljanske urgence obravnavali že 178 poškodb s skirojem. Leta 2018 so v enakem obdobju beležili 143 poškodb. Načeloma ti skiroji razvijejo hitrost krepko preko 20 km/uro, kar za skiro na nožni pogon ne moremo reči. Ljudje lahkomiselno električne skiroje dojemajo kot navadne, nimajo čelad, padci pa so bistveno hujši. Ker so tudi povsem tihi, jih drugi udeleženci v prometu težje opazijo. Po podatkih UKC so padci s skirojem povzročili največ površinskih poškodb oz. udarnin v glavo, sledijo rane na glavi, zlomi zob, zlomi nosnih kosti, pretresi možganov, udarci v prsni koš. Težava je namreč v tem, da imajo skiroji majhna kolesa, zato jih luknje v katere zapeljejo, hitro vržejo iz ravnotežja. O nekih specifičnih poškodbah sicer ne moremo govoriti, ljudje se po navadi lovijo na roke podobno kot pri kolesu. Vse je odvisno od hitrosti ter kam padejo. Ogromno je tudi odrgnin, udarnin, pojavijo se tudi zlomi zapestja in hujši udarci v glavo. Zdravniki tudi menijo, kar se tudi sam strinjam, da je zaščitna čelada še kako pomembna.

1. Ali imate primerljive podatke, koliko je bilo v lanskem letu in letu 2018 poškodb padcev z motorji, kolesi, rolkami, rolerji in navadnimi skiroji?

2. Kaj je glavni oz. poglavitni razlog poškodb s skiroji?

3. Kakšne so pri nas sankcije za osebo, ki vozi e-skiro brez čelade in koliko kazni so do sedaj napisali ustrezni organi?

4. Kje se morajo po cestno-prometnih predpisih voziti z e-skiroji glede na to, da jih v mestu, na ulici vidimo praktično povsod (na pločniku, ob pločniku, na cesti… )?

5. Ali razmišljate v smeri, da bi morali imeti skiroji večja kolesa, s tem bi vozniki pridobili na stabilnosti in boljšem ravnotežju?

6. Katere konkretne ukrepe boste sprejeli, da bodo vozniki e-skirojev tudi manj nevarni za ostale udeležence na pločniku za pešce oz. mimoidoče glede na to, da so izredno tihi in kar pridrvijo mimo brez da bi prej potrobili?

7. Ali načrtujete kakšne preventivne aktivnosti, da bi bili vozniki e-skirojev bolj odgovorni do sebe in drugih?

Dušan Šiško, poslanec